فعالیت صفحه ۴۰ علوم چهارم
۱- درون یک لیوان فلزّی تا نیمه آب سرد بریزید.
۲- با استفاده از یک دماسنج الکلی، دمای آب را اندازه بگیرید و در جدول زیر یادداشت کنید.
| زمان (دقیقه) | بار اوّل | بعد از ۵ دقیقه | بعد از ۱۰ دقیقه | بعد از ۱۵ دقیقه | بعد از ۲۰ دقیقه |
| دمای آب (درجه سلسیوس) | ۵ | ۸ | ۱۲ | ۱۵ | ۲۰ |
۳- لیوان را روبهروی نور خورشید یا روی بخاری قرار دهید.
۴- هر ۵ دقیقه یک بار دمای آب را اندازه بگیرید و جدول را کامل کنید.
– آب درون لیوان گرمتر شده است یا سردتر؟
جواب: گرمتر
– آب برای گرم شدن، گرمای خود را از کجا به دست آورده است؟
جواب: از نور خورشید
فکر کنید صفحه ۴۰ علوم چهارم
دمای هوا در تابستان بیش تر است یا زمستان؟ به چه دلیل؟
جواب: تابستان، به خاطر اینکه خورشید در تابستان به صورت مستقیم میتابد و مدت زمان تابش آن بیشتر است.