جواب صفحه ۶۵ نگارش ششم دبستان
۱ جمله های زیر را به طور مناسب کنار هم قرار دهید. با اضافه کردن کلمه ها و جملات دیگر یک متن معنی دار بنویسید.
* با جهد و کوشش می توان رضای خالق بی چون را جلب نمود.
*دعوی برتری از دیگران و کبر، انسان را از همه ی افراد پست، پست تر می کند.
*فرمانبر خدا و نگهبان خلق بودن، حسّ خوبی به انسان ها می دهد.
*جوانمرد بودن و آدمیت از نشانه های علم است که در انسان جلوه می کند.
*با صبر و کوشش می توان به خوشبختی رسید.
کبر، دعوی برتری از دیگران است. کِبر، انسان را از همه افراد پست، پست تر می کند. برای شکستن کبر باید فرمانبردار خدا باشیم. فرمانبردار خدا و نگهبان خلق بودن از نشانه های جوانمردی است. جوان مرد بودن و آدمیّت از نشانه های علم است که در انسان جلوه می کند. فرمانبردار خدا و نگهبان خلق بودن چه حس خوبی به انسان می دهد انسان احساس می کند می تواند رضایت خالق را به دست بیاورد برای اینکار باید جهد و کوشش نمود. آری با جهد و کوشش می توان رضای خالق بی چون را جلب نمود. در این راه باید صبر داشت چون با صبر و کوشش می توان به خوشبختی رسید.
۲ چه ارتباطی بین کتاب و درخت وجود دارد؟ چند نوع از این ارتباط ها را بنویسید.(هر طور که دلتان خواست میتوانید بین آنها ارتباط برقرار کنید).
ما می دانیم که کتاب از کاغذ تشکیل شده است و کاغذ ها نیز از فرآورده های چوب هستند که پس از بریده شدن درختان ها تبدیل به کاغذ می شوند ولی جدیداً کاغذها را بازیافت می کنند و از کاغذ های قبلی کاغذ های جدید را ایجاد می کنند و با خمیر کاغذ این کار را انجام می دهند آنها کاغذها را می پسندند تا اینکه به صورت خمیر مانند در می آیند و خمیر را به لایه های نازک ای تبدیل می کنند و آنها را خشک میکنند و کاغذ جدید ایجاد می شود ولی در کل کاغذهای a۴ و کاغذ های مرغوب از خود درخت به صورت مستقیم ساخته می شود.
۱- کتاب از درخت ساخته شده است و جنس هر دو یکی است در واقع میتوان درخت را مادر کتاب نامید اگر درخت نبود کتاب هم نبود.
۲- درخت به ما میوه میدهد و دهان ما را شیرین می کند و کتاب نیز میوه علم دانش را به ما منتقل می کند و بیان ما را شیرین می کند.
۳- درخت موجب پاکیزگی هوا میشود و بدون درخت زندگی برای انسان غیر ممکن است و کتاب نیز موجب دانش میشود و ذهن های ما را پاکیزه و تمیز می کند.
۴- بدون کتاب علم به نسل های بعدی منتقل نمیشد و کتاب موجب دانش امروزی شده است انسان های اولیه در درخت علم خود را پاداشت میکردند و بدون درخت انسان های اولیه نیز نمیتوانستند علم خودشان را به انسان های بعدی بیاموزند.
۵- یکی از ارتباط ها این است که در گذشته انسان ها به جای مداد ، برای نوشتن کتاب یا دفتر از تنهی درخت یا شاخه و برگ درخت استفاده میکردند ولی اکنون کاغذ جای آن را گرفته است.
۶- در قدیم بر روی درخت حک می کردند والا روی ان می نویسند.
۷- درخت ها اکسیژن تولید می کنند. ولی کتاب ها علم و دانش تولید می کنند.
۸- وقتی از کتاب استفاده نمی کنیم و برای زیبایی می گذاریم مانند درختی است که میوه دارد و میوه آن را نمی چینیم تا کرم میخورد.